AllTrec heeft vierwielige werktuigendrager af | Tuin en Park Techniek

2021-12-27 18:25:53 By : Ms. Nancy Yang

Machinefabrikant AllTrec uit het Brabantse Rijen heeft een nieuwe vierwielige elektrische werktuigendrager gebouwd. In februari kondigde AllTrec de komst van de 8015F aan en de eerste machine is inmiddels af. De 8015F is de eerste AllTrec-werktuigendrager die leverbaar is met een cabine. 

Machinefabrikant AllTrec uit het Brabantse Rijen heeft een nieuwe vierwielige elektrische werktuigendrager gebouwd. In februari kondigde AllTrec de komst van de 8015F aan en de eerste machine is inmiddels af. De 8015F is de eerste AllTrec-werktuigendrager die leverbaar is met een cabine.

In de werktuigendrager ligt een 80-volts lithiumijzerfosfaat-accu met een capaciteit van 35, 50 of 70 kWh. De oplader is geïntegreerd in de machine. Volgens de fabrikant duurt het opladen vier tot acht uur. Het accupakket levert stroom aan de wielmotoren. Standaard heeft het voertuig twee elektromotoren op de voorwielen. Deze motoren leveren een koppel van maximaal 2.500 Nm. Vierwielaandrijving is optioneel, waarbij de achterwielen door een eigen elektromotor worden aangedreven. De maximale snelheid is 25 km/h vooruit en 10 km/h achteruit.

De 8015F is voorzien van EPAS, Electric Powered Assisted Steering. Deze elektrische stuurbekrachtiging kan de fabrikant programmeren. Zo reageert het stuur bij lage snelheden heel direct en bij hoge snelheden veel minder. Daardoor is het voertuig bij hoge snelheid stabieler en reageert hij minder nerveus, aldus de fabrikant. Ook verbruikt elektrische stuurbekrachtiging minder stroom dan hydraulische stuurbekrachtiging. Bij hydraulische stuurbekrachtiging draait er voortdurend een hydrauliekpomp die stroom verbruikt en tevens een zoemend geluid maakt, benadrukt de fabrikant.

De 8015F is tevens de eerste AllTrec-machine die verkrijgbaar is met een cabine. Vind je een cabine overbodig, dan is de 8015F ook leverbaar met een rolbeugel. De cabine is voorzien van airco en verwarming, een radio met bluetooth en USB-aansluiting, een achterraam die volledig open kan en twee deuren die je ook op een kier kunt zetten. Naast de bestuurdersstoel vind je in de rechterarmleuning een joystick met meerdere drukknoppen. Het stuurkolom is verstelbaar. Om het zicht in het donker te verbeteren zit er led-werkververlichting aan de voorkant. Het voertuig heeft rondom led-rijverlichting en flitsers.

Verder heeft de werktuigendrager een IoT-module. Deze module stuurt data van de machine door naar de fabrikant, zodat zij op afstand de prestaties van de machines kunnen volgen. In het geval van een storing kunnen zij op afstand hulp verlenen.

De hef aan de voorkant kan 200 kg tillen. Aan de voorkant zitten drie dubbelwerkende ventielen. De hydrauliekpomp levert een oliestroom van 4 liter per minuut bij een druk van 180 bar. Ook vind je aan de voorkant een stekkeraansluiting voor elektrische werktuigen. Aan de achterkant kan ook zo’n aansluiting worden opgebouwd.

De AllTrec 8015F is 2,5 meter lang, 1,42 meter breed en 2,15 meter hoog. Kies je voor smalle voorbanden, dan is het voertuig nog tien centimeter smaller. De wielbasis is 1,56 meter. Het totaalgewicht is afhankelijk van het type accu. Het voertuig met 35 kWh accu weegt 1.385 kg, 1.520 kg met een 50 kWh accu en 1.630 kg met een accu met 70 kWh.

Ondanks dat de eerste 8015F nog maar net af is, zijn de werktuigendragers al wel verkocht. Aannemersbedrijf M.J. Smits uit Nederhemert, Braber Groenvoorziening uit Renesse, Blom Hoveniers uit Oudenbosch en Van De Bijl & Heierman uit Opheusden hebben een 8015F aangeschaft.

Chris Vlaanderen (1994) studeerde ‘Agrotechniek en Kennismanagement’ in Wageningen. Daarbij volgde hij een minor communicatie in Leeuwarden. Sinds 2015 werkt Chris als redacteur voor LandbouwMechanisatie, Tuin en Park Techniek en Veehouderij Techniek. Naast het schrijven van artikelen produceert hij podcasts over de technische ontwikkelingen in de akkerbouw en groensector.

BCS introduceert de nieuwe 780HY en 680HY in de Stargate-serie. Waar de enkelassige trekkers voorheen een mechanische transmissie hadden, is die in de... Lees verder

De Oostenrijkse fabrikant Reform introduceert een nieuwe Boki 140H werktuigendrager die leverbaar is met diverse motorconfiguraties. Lees verder

FPS-Electric uit Tilburg introduceert de grote broer van de Alltrec 4810T elektrische werktuigendrager. De 8015F, zoals de typeaanduiding luidt, is... Lees verder

De Engelse fabrikant McConnel komt met de Robocut2 RC40. Deze op afstand bestuurbare werktuigendrager met een motorvermogen van 29,4 kW (40 pk) dicht... Lees verder

Handelsfirma De Schans gaat elektrische knikladers bouwen onder de merknaam Relly. Die stap is opmerkelijk, want De Schans is sinds jaar en dag importeur van Knikmops. En dat Belgische merk bouwt ook elektrische wielladers. Wringt dat niet?

De Deense fabrikant TP elektrificeerde de TP 175 Mobile, zodat je emissievrij takken kunt versnipperen. Toch staan gemeenten en aannemers nog niet in de rij voor de machine. Ze twijfelen aan de capaciteit. Ten onrechte.

Efficiënt, brandstofbesparend, comfortabel, duurzaam, goedkoop, kostenreducerend, onderhoudsvrij, emissievrij. Folders, websites, video’s en andere berichtgeving van machinefabrikanten, -dealers en –importeurs staan bol van dit soort verkoopargumenten.

Zandzakken bieden bescherming tegen hoogwater. Handige hulpmiddelen verlichten en versnellen het afvullen van die zakken aanzienlijk.

Tuin en Park Techniek biedt professionals in de groensector relevante, degelijke, diepgravende en vooral onafhankelijke informatie over de machines waar zij mee werken.